Нещодавно Хмельницькому обласному краєзнавчому музею поціновувач історії, хмельничанин Надворний Богдан Анатолійович передав цікавий артефакт, що зберігався його родиною – брошуру 1948 р. видання з несподіваною назвою «Правила уличного движения по Каменец-Подольской области».
Одразу виникає питання – хіба правила дорожнього руху не були однакові для всіх областей країни?
Виявляється, що ні. Загальні для усієї країни такі правила почали діяти лише з 1961 р., а до того часу адміністрації кожного регіону СРСР розробляли та затверджували свої.
Так сталось і після утворення у 1937 р. Кам’янець-Подільської (нині – Хмельницької) області. Тоді виконком обласної ради затвердив першу редакцію правил, а у 1948 р. – другу. Розроблено цей документ відділом ДАІ обласного управління міліції.
Ці правила складаються з 152 пунктів, що згруповані у ніби звичні розділи: 1. Загальні положення; 2. Швидкість руху; 3. Регулювання руху тощо. Але при більш детальному ознайомленні виявилося, що деякі пункти не лише суттєво відмінні від сучасних, а навіть й дещо дивні.
Наприклад, за порушення правил дорожнього руху ДАІ накладало наступні види покарання: «водіям авто-мото-транспорта: попередження, штраф, обмін талонів, позбавлення прав управління транспортом строком від 15 діб до 6 місяців». Пішоходів, а також велосипедистів і водіїв гужового транспорту за порушення правил штрафували на суму до 50 крб.
Цікавий розділ «Перевезення легкозаймистих, вибухових та інших небезпечних вантажів», зокрема пункт 117: «Якщо у випадку пошкодження тари легкозаймисті або небезпечні речовини попадають на дорогу, водій зобов’язаний зупинитися, попередити оточуючих про небезпеку та вжити заходи до знешкодження. Одночасно він зобов’язаний повідомити про випадок найближчому постовому міліціонеру або двірнику, а на селі – представнику Ради депутатів трудящих». Бачите, кому тоді була довіра – двірнику та депутату!
Більшість пунктів Правил були загальні та повторювались й в інших областях. Проте існувало чимало таких пунктів, що були конкретно прив’язані до нашого краю. Наприклад, пункт 8: «Швидкість руху у містах Проскурів, Кам’янець-Подільський та Шепетівка обмежена для легкових автомобілів та мотоциклів – 35 км на годину, автобусів – 30, вантажних автомобілів – 25, велосипедів – 15, гужового транспорту – 10». Декілька пунктів стосувались руху головною вулицею обласного центру – Проскурова – вулицею 25-го Жовтня (нині – Проскурівська). Так, пункт 108 наголошує: «Забороняється навчання водіння автомобіля в Проскурові по вулиці 25-го Жовтня»; пункт 110: «Забороняється буксирування транспорту в Проскурові по вулиці 25-го Жовтня».
Цікаве для велосипедистів у пункті 139: «Кожен велосипед повинен мати номерний знак, закріплений на задній вилці над щитком». Так само заборонявся рух гужового транспорту без номерних знаків.
Слід додати, що Правила побачили світ у видавництві «Радянське Поділля» та віддруковані у Проскурівській міській друкарні.